WARTO WIEDZIEĆ
30 mar
8:28

Odszkodowania w pigułce

Środki masowego przekazu codziennie nagłaśniają informację o nowych wypadkach na drogach, gdzie się nie spojrzy tam kolizję, stłuczki, kraksy. Każda osoba jest potencjalnym poszkodowanym, dlatego warto wiedzieć kiedy można domagać się zadośćuczynienia.

Odszkodowanie jest świadczeniem osobistym i pieniężnym, jego wysokość zależy od wielu czynników m.in. od długotrwałości i intensywności cierpień, wieku czy rodzaju pracy, jaką wykonywał poszkodowany.

Odszkodowanie powypadkowe

Jest to kwota, jaką ubezpieczyciel powinien wypłacić poszkodowanemu z tytułu zawartej wcześniej umowy. Kwota odszkodowania zależy od sumy gwarancyjnej. Należy jednak pamiętać, że aby rekompensata została wypłacona trzeba spełnić warunku określone przez ubezpieczyciela, np. w przypadku stłuczki natychmiast zawiadomić policję. Jeśli w wyniku kolizji osoba poszkodowana odniosła uszczerbek na zdrowiu – powinna stawić na komisję lekarską. Można starać się również o zwrot kosztów poniesionych za leczenie oraz rehabilitację. Roszczenia mogą obejmować zwrot pieniędzy za:

  • leki
  • dodatkowe żywienie
  • pobyt w szpitalu
  • zabiegi rehabilitacyjne
  • konsultację ze specjalistą
  • opiekę domową
  • zakupiony sprzęt medyczny
  • przyjazd osób bliskich na odwiedziny do szpitala
  • zakup środków opatrunkowych

Odszkodowania komunikacyjne

O rekompensatę po wypadku drogowym mogą starać się nie tylko osoby prowadzące pojazd dwuśladowy. Takie roszczenia mogą mieć wszystkie osoby, które ucierpiały w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia losu w tym:

  • piesi
  • motocykliści
  • rowerzyści
  • pasażerowie uczestniczący w wypadku
  • osoby, będące pasażerami komunikacji miejskiej (autobusu, tramwaju)

Odszkodowanie za błąd medyczny

Błąd w sztuce lekarskiej może doprowadzić do zniszczenia reputacji lekarza bądź placówki medycznej, w której pacjent doznał uszczerbku na zdrowiu, dlatego należy dokładnie przeanalizować przypadek zanim pochopnie wysunie się oskarżenie. Zgon pacjenta bądź utrzymywanie się takiego stanu jak przed udzieleniem pomocy wcale nie musi oznaczać, że popełniono błąd medyczny. Osoba poszkodowana może się starać o zadośćuczynienie w przypadku, gdy lekarz nie zrobił wszystkiego, co mógł i powinien był zrobić zgodnie z posiadaną wiedzą, a pacjent ucierpiał z tego powodu. Błąd medyczny, zatem jest definiowany jako niepoprawne działanie wobec pacjenta, jak i zaniechanie prawidłowych działań przez lekarza, pielęgniarkę, położną czy osobę wykonywającą inny zawód medyczny.

« »